tirsdag 12. januar 2010

Ninas biskotti

I jula var vi på besøk hos Nina (Planting Mølmann) og fikk servert noen nydelige italienske kaffekjeks som kalles biscotti. Nina lovet at det var veldig lett å lage, så sist torsdag gjorde jeg et forsøk. Det ble faktisk så vellykket at på søndag spiste vi opp de to siste av de ~50 kakene. Dermed måtte det bakes nye biscotti, denne gangen en dobbel porsjon.



Ninas Biscotti
250 g hvetemel
200 g sukker
1 ts bakepulver
2 egg
1 eggeplomme
1 vaniljestag(vaniljesukker går også)
100 g mandler
50 g pinjekjerner

1. Bland mel, sukker og bakepulver
2. Pisk egg og eggeplommen sammmen
3. Bland vaniljen sammen med eggene
4. Bland tørt og vått sammen

Bland i nøtter og pinjekjerner. Noe av mandlene kan males, men kakaene blir bedre hvis minst halvparten er grovhakket.

5. Form deigen til 2 store ruller, og legg dem på plate dekket med bakepapir. Rullene kan være 3-4cm bred(jeg lager dem litt breiere) Høyden må være 1-1,5 cm
6. Stek midt i ovnen, 200 grader, 20 minutt
7. Ta ut kakene, senk ovnen til 180 grader.
8. Skjær kakene i 1 -1,5 cm tykke skiver, og ta dem litt fra hverandre. Avkjøl i 5 min.
9. Sett kakene tilbake i ovnen i 10-15 min(10 holder i min ovn), til kakene er gyldne og tørre.
10. Avkjøl på rist til de er avkjølt.

Utrolig enkelt selv om kakene må ut og inn i ovnen igjen! Bon apetitt!

/eirik

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts with Thumbnails